cestování a výpravy po zemích, městech, vodách pod plachtami i s pádlem v ruce, lukostřelba a jiné aktivity

Otava 12.8.2017

Říct, že to byl šílený nápad by zavánělo přeháněním, tak jen zkonstatuji, že byl netradiční. Vstával jsem před šestou, na chatě, vyrazil do Strakonic. Paní, co hlídá v místním zázemí jatek byla nejprve překvapená mým nápadem, ale posléze pro něj neměla pochopení. Tím myslím, abych si u ní nechal loď. Zase tak moc jsem se tomu nedivil. Tak jsem musel popojet na staveniště mezi paneláky, kde parta sobotních robotníků bagrovala kanalizaci. Ty už jen tak něco nepřekvapilo a souhlasili, že mi pohlídají loď – nafoukl jsem ji a schoval po javor poblíž plotu mateřské školky. Dojel jsem do Písku. K svému štěstí jsem zavrhl nápad ohledně stopování, zaparkoval auto a podél řeky jsem došel na hlavní, pak jsem chvíli šněroval chodníky, a nakonec neznatelnou pěšinou po spěchajících ranních dělnících, došel na nádraží. Paní u pokladny se nezdražovala a nechala nás čekat. Byli jsme trpěliví a dočkali se lístků. Sedl jsem si o kus dál na žulový schod pod kovové nádražní zábradlí a v klidu dýmal z malého doutníčku. Modré ráno. Bílé šmouhy na nebi. Vůně dýmu a satisfakce za využití takového začátku dne. Přijela lokálka. Kromě mě se tam nacpal spolek turistických důchodců s koly. Překvapil mě nový, neznámý způsob, kdy si musí člověk sám označit jízdenku, ale stihl jsem to do Putimi, kde nás odmávala výpravčí, mladá sympatická a usměvavá žena, s plácačkou, v uniformě a přesně to do tohohle dne zapadalo. V Ražicích jsem přestupoval a důchodci bohužel taky – naskládat kola do vlaku přineslo zpoždění – naštěstí jsem jel jen jednu stanici. Opět Strakonice a celý vlak vystupuje kvůli výluce – dál musí busem nebo pěšky, jako já. Dorazím přes most na sídliště, hážu loď na rameno a jdu nejbližší cestou k řece. Nastává trochu problém – ztratil sem nástavec k pumpě. Takže loď nejde dofouknout. Neztrácím hlavu – v kapse mám gumičku, několikrát ji omotávám a přestože musím pumpovat jen jednou rukou, tak loď dofukuji do provozuschopného stavu. Táhnu ji do vody, odrážím od břehu, pádluji a sjíždím první stupínek před mostem. Je mi blaze. Krásné ráno, já to zvládl a pádluji a mám před sebou celý den. Otava v pohodě teče, pouštím si výběr hezké muziky a s hlavou vztyčenou nořím rytmicky pádlo. Pak se tok zpomaluje. Jez Slaník. Už zdálky na mě mává skupinka dětí. Vábí mě jako Sirény ke sjetí šlajsny, která má dole slušný válec – přes jez skoro nic neteče a šlajsna to hezky stahuje. Chcete lidskou oběť, máte ji mít! Odrážím, pak se zvolna vracím a před skokem párkrát zaberu, už jsem uvnitř, projíždím válec, vyrovnám náklon a za potlesku hocha na betonové hraně propusti přistávám. Jdu do kiosku na něco k pití. Dlouho se nezdržím. Čeká mne dlouhá plavba. Řeka se klikatí, míjím navigaci v osadě Slaník, hezky a v pohodě to teče, kromě toho fouká silný vítr a já s uspokojením vnímám, že povětšinou zezadu (jak je tohle jenom možné?), míjím stáda skotu, řeka provádí několik prudkých obratů, aby mi ukázala vítr ze všech stran a já doplouvám k jezu Štěkeň. Uvážu loď a obhlížím to. Je snadné to přenést nebo zkoníčkovat. Jdu ke šlajsně na prostředku, skok je tady vysoký, o hodně víc než jen metr, pak se voda řítí ve vlnkách dolů k malému válci. Ten se dá sjet, pokud tedy dobře skočím ten skok. Jsem tu sám, nikdo na pomoc. Co když mi loď uhne – to se pak cvaknu. No jo. Takže odvazuju loď, nasedám a jedu. Rozpádluju to, skočím, spadnu ze sedačky do lodi a řítím se dolů, jen zlehka srovnám příď krátkým záběrem a loď se sklouzne válcem a vyplivne mě do pravé strany proudu obtáčejícího pravý, delší ostrov. Za ohybem zastavuji, jdu si dát pivo – ještě pořád cítím vysoký tep adrenalinu. Vychladnu a jedu dál. V Čejeticích se Otava rozšiřuje širokou deltou přitékajícího potoka a zbrzdí se dalším jezem s elektrárnou. Tak ten se jet bohužel nedá, stahuji Pálavu při levém břehu, nasedám a pokračuji. Podjíždím most a fakt si užívám plavbu – jen se nechám unášet, hraju na harmoniku, pokuřuju dýmku a občas máchnu pádlem, když mě žene proud do vrbiček. Jez Pangl sjíždím příjemnou šlajsnou. Pak to přestává téct až k jezu Jirkal, který musím koníčkovat na pravém břehu. Tam projíždím propustí mezi kamením pod jezem – je tam taková hrázka a umělý meandr, kde si hezky nalehnu na pádlo a stočím se s proudem. Ještě ohyb a za zákrutou u Sudoměře je nejkrásnější úsek – skoro trojkové peřeje plné kamenů a náročného prosmýkání v proudu mezi lavicemi balvanů, visím na pádle, přitahuji, kontruji, pootáčím se s proudem a těch pár set metrů si to užívám, soustředěný, nadšený a vítězící. Usmívám se pro sebe. Stálo to za to! Ještě plný dojmů zastavuji před mostem u Kestřan. Vytahuji loď a jdu se najíst – a místní hospoda nezklame – smažák je smažák a je fakt dobrý! Řeka je teď línější, ale pořád teče, a ta pohoda tu je. Zátavský mlýn a jeho jez je bez vody, stahuji loď a opět nasedám. Stále línější voda, jen sem tam stupínek, mělčina a pár malých peřejek. Očekávám přítok Blanice a je to zanedbatelná neuspěchaná záležitost – jen na břehu je pár lidí co půjčují lodě a cyklisté. Dojíždím k Zátavskému mostu. Tady jsem očekával, že se řeka rozeběhne směrem k Písku krásným údolím, ale nestalo se. Naopak. Proud se zpomalil, na pravém břehu se míhají kola na cyklostezce a já pádluju jako dřevák a vítr mi stáčí loď vždy, když přestanu. Dohání mě vodáci na plastových kánoích, jenže nejsou tak vytrvalí a tak je zase předháním v té nekonečné a úmorné pravotočivé zatáčce. A já už vím proč – je to zadržená voda jezem v Písku. Konečně ho vidím a je to pořád nechutná dálka a tak jen vytrvale a neústupně zabírám. Konečně jsem u jezu, vybírám šlajsnu, a jedu rovnou a jsem to blbec, protože loď drhne, moc nejede a já ji musím pádlem odrážet, abych jez sjel. Teprve dole zjišťuji, jak jsem to zvoral – úplně nalevo je krásná retardérka se spoustou vody. Bohužel. Tak přejedu řeku, vytáhnu loď nahoru, otřu, vyfouknu a naložím. Je stále krásný večer po krásném dni. Dvacet sedm kilometrů pohodové Otavy. Žádný extrém, jen hezky využitý den.